Jak je to s hubnutím a alkoholem?

RNDr. Petr Fořt, CSc. - Autor Komplexní nutriční typologie Světa zdravíRNDr. Petr Fořt, CSc.

Alkohol je fenomén, o němž se píše stejně často jako o nikotinu, konopí, všech možných narkotikách, prostě o tzv. návykových (psychoaktivních, čili stav vědomí měnících) látkách.

Alkohol je v podstatě potravina, protože obsahuje významné množství energie. V tomto článku půjde především o analýzu vlivu konzumace alkoholu na tělesnou hmotnost (a složení těla) s ohledem na fakt, že se zabýváme především problematikou dosažení a udržení optimální tělesné hmotnosti.

Stres a alkohol

Moderní doba znamená životní styl, který bych mohl charakterizovat jako „Méně pohybu, více jídla a stresu".

Nemůžeme se divit, že jsou lidé v situaci, kdy je k dispozici bohatá nabídka potravin (naneštěstí nezřídka velmi nízké kvality), současně stresovaní jak politickou situací, tak potřebou udržet si dosaženou životní úroveň. Dokonce podléhají stresu honbou za penězi a majetkem.

Logickým vyústěním je snaha eliminovat jeho negativní důsledky. Aniž by četli vědecko-populární články o důsledcích stresu na lidské zdraví, lidé se snaží jeho intenzitu snížit. Problém je ale v tom, že nás nikdo nikdy neučil, jak odolávat stresu, a proto hledáme a nacházíme nejjednodušší řešení, tedy alkohol.

Alkoholické nápoje jsou komoditou, která hraje velmi významnou roli v kvalitě zdraví. Protože alkohol obsahuje ve 100 gramech celých 700 kcal (2900 kJ), patří mezi významné zdroje energie. A v tom je z našeho pohledu ten největší problém.

Podívejme se na alkohol jako na „dvojsečnou zbraň". Jestliže budeme uvažovat o jeho spotřebě, dejme na misky vah na jednu stranu pozitiva a na druhou negativa (ostatně tak je tomu s jakoukoliv jinou potravinou).

Pozitiva přiměřené konzumace alkoholu

  • snižuje intenzitu stresu, relaxuje, snižuje „zábrany"
  • zvyšuje citlivost k inzulínu
  • snižuje riziko skrytých mozkových mrtvic
  • snižuje riziko vzniku žlučníkových a ledvinových kamenů
  • zvyšuje hladinu HDL neboli hodného cholesterolu
  • snižuje riziko trombózy
  • snižuje stresovou vasokonstrikci a tím snižuje krevní tlak, způsobený stresem
  • zvyšuje hustotu kostí
  • snižuje riziko vzniku revmatoidní artritidy

Negativa nepřiměřené konzumace alkoholu

  • zvyšuje riziko vzniku rakoviny jícnu, a to nepřímo, pokud vyvolá reflux a dávení
  • způsobuje anémii neboli chudokrevnost
  • způsobuje nadměrné ukládání železa v některých orgánech (hemosiderózu)
  • působí negativně na myokard (tzv. alkoholická kardiomyopatie)
  • způsobuje cirhózu a neinfekční zánět jater a slinivky
  • způsobuje překyselení (metabolickou acidózu)

Lepší je pravidelně, ale málo

Lepší je málo, ale pravidelně. Pravidelná konzumace alkoholu bez ohledu na jeho množství je nekompromisně lékaři označována za alkoholismus. Nehodlám to komentovat. Hubnutí a alkohol - Články Světa zdraví FIT - Pardubice

Jednorázová nebo občasná konzumace malého množství alkoholu „sluší" ženám. Jde v podstatě jen o společenskou záležitost (ještě zatím nehovoříme o tom, jaký alkoholický nápoj). Jednorázová nadměrná konzumace alkoholu je velmi riziková. Tím více, čím nepříznivější je zdravotní stav takového konzumenta. Nejhůře na tom jsou lidé, kteří mají poškozená játra, slinivku nebo ledviny (často se poruchy sdružují) a kromě toho mají vrozenou sníženou schopnost alkohol metabolizovat. Takových jedinců je mnohem více v ženské části populace.

Otázkou naprosto zásadní je, kolik alkoholu lze označit za „přiměřené množství"? Na základě jakési nepsané společenské dohody medicína považuje za přiměřené množství 30 g alkoholu denně pro muže a 20 g alkoholu denně pro ženy.

Z obsahu alkoholu v různých alkoholických nápojích poté vyplývá jejich „přiměřené" množství. Pro muže je to tedy přibližně 3 dcl vína nebo dva „panáky" tvrdého alkoholu nebo dvě 10tistupňová piva. Naneštěstí alkoholických nápojů jsou desítky druhů, obsahujících rozdílná množství alkoholu.

Ale ani to není zdaleka všechno. Alkoholické nápoje totiž mohou být zákeřné především tehdy, obsahují-li některé další látky, především cukry, nebo dokonce i tuky. Myslím, že stačí připomenout stále více oblíbené a konzumované „radlery", nápoje na bázi kombinace piva a limonády, aperitivy (připomeňme například Cinzano nebo míchané nápoje (například Mojito či Sex on the Beach, rum s colou, apod.) a různé sladké alkoholické nápoje, tolik oblíbené u žen (vaječný koňak či mléčné alkoholické nápoje – například Carolans).

Nejde jen o samotný alkohol

Čím je svým složením alkoholický nápoj složitější, tím je větší riziko obsahu aditiv, neboli látek, které jsou rizikové odlišným způsobem než samotný alkohol. Jedná se například o siřičitany.

Na druhé straně nelze pominout skutečnost, že některé alkoholické nápoje obsahují také příznivě působící látky. Ve víně (především červeném) je to antioxidant resveratrol a taniny (třísloviny), v pivu sedativně působící látky, obsažené v chmelu a velmi malá množství vitaminů skupiny B.

Alkoholické nápoje jsou významným zdrojem energie

Tento fakt je velmi důležitý především pro ty, kdo chtějí zhubnout. Nepovažuji za zásadní uvádět jakoukoliv „přehlednou" tabulku energie a živin v různých druzích alkoholických nápojů, protože lidé konzumují řadu kombinovaných, výše zmíněných nápojů. Doporučuji proto uvědomit si, co piju a zda jde jen o „alkohol v ochucené podobě", ale bez přidané energie jak tomu je v případě přídavků cukrů například.

Tak třeba Mojito znamená 0,4 dcl tvrdého alkoholu (10 g alkoholu = 70 kcal/290 kJ) plus 15 g cukru (60 kcal/250 kJ), a to je celkem 130 kcal/540 kJ).

Pivo, náš národní „mužský" nápoj je ovšem mnohem rozšířenější a pravidelně konzumovaný nápoj – takže půllitr „desítky" znamená 185 kcal/780 kJ, ale půllitr „dvanáctky" již 230 kcal/960 kJ. V případě, kdy nezůstane u jednoho půllitru (mnoho z našich mužských klientů pije spíše pravidelně 2 piva denně – a to už je pro ty z nich, kteří mají výraznou nadváhou, problém, protože je to denně „navíc" 400-500 kcal/1980-2100 kJ.

Na první pohled to vypadá nevinně, ale když si uvědomíte, že je to vlastně 20-30% denního doporučeného příjmu energie, je to skutečně problém. A co například červené víno? Pokud vypijete denně 3 dcl, znamená to cca 240 kcal/1000 kJ. Přesný obsah zjistíte například ZDE.

Čím starší člověk, tím větší problém s alkoholem

Celospolečenský zvyk pití alkoholických nápojů je v u nás stále větším problémem. Začíná to již u dětí. Neříká vám nic dětská party, na níž se „holduje dětskému šampáňu"? Inu, co se v mládí naučíš, to jistě ocení producenti alkoholických nápojů – prostě dítě jen plynule přejde od „nealko" k alkoholickému.

Prožíváme „kulturní léto", mladí lidé na festivalech do sebe lijí litry piva (sponzory „fesťáků" jsou pivovary), rodiče si užívají „all inclusive" v hotelech. To jen pro připomínku.

Jistěže bych neměl zapomenout na fakt, že malé množství alkoholu opravdu „povzbuzuje metabolismus". Není-li to pivo, které vás jen „oblbne". Látky, které vzniknou z alkoholu po jeho požití jsou poměrně jedovaté (především mezistupeň, kterým je acetaldehyd). Předpokládejme, že čím jsme starší, tím hůře nám to „tráví" protože slinivka chudinka je unavená a už „nemůže" a játra jsou doslova „zanesená" tukem. Samozřejmě mám na mysli jedince, kteří mají zdravotní problémy také díky vlastní silné nadváze.

Jestliže trpíte nadváhou či obezitou, nejde pouze o estetický problém. Do tohoto stavu jste se dostali často (i když ne vždy) především v důsledku nadměrného příjmu energie způsobeného nadbytkem stravy. Někteří z vás ale i díky nadbytku alkoholu. To je důvod k upozornění na nutnost zásadního omezení spotřeby alkoholických nápojů v případě, že se rozhodnete zhubnout. Zejména piva v případě mužů a sladkých alkoholických nápojů včetně šampaňského v případě žen. Věřím, že z vaší strany neuslyším, že přece alkohol má řadu pozitivních vlastností, jak dokonce o tom píšu v tomto článku. Nebo argument: „Co bych z toho života měl, už tak mám mnoho zdravotních omezení a příkazů od lékařů". Ostatně, možná je přece jen lepší dát si frťana, než se stresovat. Nebo dokonce užívat antidepresiva.

Ano, souhlasím do té míry, že "přiměřené množství" kvalitního alkoholu "skoro zdravému" jedinci spíše prospěje. Ale stále zde straší ono riziko vzniku závislosti. Protože na začátku je to jedno pivo, dvě deci, ale postupně se množství může zvyšovat. Prostě organismus si zvykne a už mu tak málo nestačí. Tím se ale zvyšuje celkový energetický příjem. U mnoha lidí dokonce velmi významně. Potom se nemohou divit, že se jim hubnutí nedaří.

Nuže, volba je na vás ...